19 mars 2009

Hur man hanterar bekymmer...

På tal om att hantera bekymmer (se dagens kommentar till bibelläsningsplanen) hittade jag denna roliga artikel som illustrerar ämnet:

"Joe brukade alltid bekymra sig om allting. En dag då Bill kom gående på gatan såg han sin bekymrade vän hoppa fram full av glädje. Joe visslade och nynnade och log brett. Han såg ut som om han inte hade ett enda bekymmer här i världen. Bill kunde knappt tro sina ögon. Det var tydligt att en radikal förvandling hade skett. Bill hade lärt känna Joe som en person som var notoriskt bekymrad, så han måste ta reda på vad som hade inträffat.

Han stannade Joe och frågade: ”Joe, vad är det som har hänt med dig? Det ser inte ut som om du var bekymrad längre. Jag tror aldrig att jag har sett en lyckligare människa”. Joe svarade:” Det är underbart Bill. Jag har inte varit bekymrad på flera veckor nu.” Bill fortsatte: ”Vad fint! Hur lyckades du med det? Vad var orsaken till förändringen?” Joe förklarade: ”Du förstår, jag hyrde en man som bekymrade sig i stället för mig.”

– ”Hyrde du en man som bekymrade sig i ditt ställe?” - ”Alldeles riktigt”, försäkrade Joe. ”Jaså”, fortsatte Bill intresserat, ”det var ett helt nytt sätt att göra det på. Men tala om för mig hur mycket du måste betala den mannen.”

– ”Tusen dollar i veckan.” – ”Tusen dollar i veckan? Hur lyckas du få fram tusen dollar i veckan så att du kan betala honom?”

Då svarade Joe: ”Det är hans bekymmer.”


Från artikeln Hur man hanterar bekymmer av Dr. Jay Adams.
Artikeln finns i Lärjungaträningsprogrammet från FAFI
www.fralsningsarmen.se/fafi

Inga kommentarer: