6 apr. 2009

"Det är mitt uppdrag att vrida Gud ur ­händerna på idioterna."

Foto: DAN HANSSON
Framför katedralfönstret i Norrmalmskyrkan i Stockholm, kyrkan som Jonas Gardell gick i redan som barn, medger han att alla som skrivit om Jesus har en agenda. ”Till skillnad från de flesta andra författare gör jag mina läsare uppmärksamma på det redan från början”, säger han. ”Man ska vara på sin vakt när man läser mig för jag kan vara rätt förförisk.”
I söndagsintervjun i Svenska Dagbladet talar Jonas Gardell ut om sin egen tro i förbindelse med utgivningen av sin bok "Om Jesus".
Gardell påpekar att det han skriver i boken inte är ovjektivt sant. Han säger att han, i likhet med alla andra som skriver om Jesus har en agenda, ett ärende. Skillnaden, menar Gardell, är bara att han vågar tala om att han skriver i ett speciellt ärende.

Gardell är visserligen hedersdoktor i teologi vid Lunds universitet. Men den titeln har han inte fått på grund av sina akademiska meriter. Ett universitet har rätt att utnämna en person till hedersdoktor av vilket skäl som helst och skälet till att Gardell fick en sådan utmärkelse är oklart för många.

Jonas Gardell kommer fram till en helt annan bild av Jesus än den som forskande teologer kommit fram till under många hundratals år. Han kommer fram till en helt annan bild av Jesus än den som hundratals miljoner kristna tror på över hela världen. Är inte tanken komisk att en komiker från ett litet nordligt land äntligen har avslöjat vem Jesus egentligen är?

Gardell berättar om sin barndomstro och intervjuaren frågar: "Om man vuxit upp med övertygelsen att Jesus är svaret, på allt, varför ägnar man då så många år åt att formulera frågor som kan punktera denna barnatro?" Gardell svarar: "Det behövdes inga längre bibelstudier för att hans barndoms Jesusbild skulle rämna. Fram skymtade en outbildad och utblottad snickare från Nasaret."

Det finns ett uttryck i intervjuartikeln som återkommer vid ett par tillfällen och det är att Gardells uppdrag är "att vrida Gud ur händerna på idioterna."

För det första visar det vilken syn Gardell har på dem som kommer fram till en annan tolkning av evangelierna än den som han på alldeles egen hand har snickrat ihop. De betecknas tydligen som idioter.

För det andra visar uttalandet vilket ärende Gardell har med att skriva sin bok. Om jag ska försöka tolka Gardells ärende kan jag tänka mig att Gardell tänker ungefär så här: "Om inte jag kunde få behålla min barndoms Jesusbild, ska jag göra mitt bästa för att ingen annan heller ska få behålla sin barndomstro. Jag ska vrida Gud ur händerna på idioterna."

peppebaron

Tidigare inlägg om Gardells bok:
Stefan Swärd och Jonas Gardell
Mer om Gardells bok "Om Jesus"

Jag hittade följande kommentar på en annan blogg som kommenterar samma uttalande som jag kommenterar ovan:
"Ja, intervjun var väl OK, men lite intellektuell hederlighet kräver väl att man kommenterar Gardells oerhöra påstående – "han vill med boken vrida Gud ur idioternas händer." Eftersom Gardells Jesusbild, på i stort alla centrala punkter avviker från bibeln och evangelierna, och den syn som kanske 99.9 % av kristenheten står för, så betyder del väl detta att alla dessa kristna är idioter, allt från C S Lewis, Dag Hammarsköld, Carl-Erik Sahlberg till vår drottning. Hade någon kallat alla muslimer för idioter, eller alla ateister för idioter, eller ännu värre, alla homosexuella för idioter, hade det antingen censurerats eller ifrågasatts som befängt.

Samtidigt säger sig Gardell vilja få till stånd intressanta samtal – med vem frågar man sig efter detta, inte med alla kristna idioter, förstår man. Vad det någon som talade om tolerans?"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det du måste fråga dig är snarare vilka Gardell syftar på med "idioterna". Är det alla som inte delar hans egen Jesus bild? Knappast. Gardell har sagt i en rad intervjuer att han vill att alla som läser hans bok ska granska den kritiskt; han har en agenda med att skriva den. Han syftar nog snarare på de personer tror på en gud fördömer snarare än förlåter, på de som tror på en gud som vill att kristna ska döda och starta krig i hans namn, på de som tror på en gud bryr sig mer om vilka människor vi väljer att dela våra liv med än hur vi egentligen lever dem.

Per Westberg sa...

Det citat som du länkar till vill jag inte vidkännas.

Peter sa...

Till Per Westberg:
Jag hänvisar inte till ditt blogginlägg, jag hänvisar till en kommentar på din blogg, vilken jag citerat ordagrant.

Per Westberg sa...

Det köper jag.