6 apr. 2009

En öppen dörr

I måndags hade Rut och jag ett eftermiddagsprogram på Frälsningsarméns 6:e kår i Stockholm. Vi hade korta inlägg under temat "En öppen dörr", varvat med sång- och musikinslag.
De olika aspekterna på den öppna dörren som vi tog upp var:

En öppen dörr
Skiljelinje mellan två världar, Början till något nytt, Stängda dörra kan öppnas; Jesus låste upp vägen till Gud

Jesus är dörren
"Jag är dörren", De två portarna: till livet eller till fördärvet, Vid Jesu död öppnas en ny och levande väg till genemskap med Gud då förhänget brister.

Vi är dörrar
Såsom Fadern sände Jesus så blir vi också sända, fönster mot Gud, fönster från Gud.

Dörrar som öppnats
Järnridån faller, Östeuropa öppnas för evangeliet, vår väg till Lettland

"Se, jag har låtit dig finna en öppen dörr" (Upp 3:8)
Förutsättningar: Ringa kraft, Hålla fast vid Guds ord, Inte förneka utan bekänna Guds namn

I en av sångerna sjöng vi orden:
"Om dörrar stängs, skall andra dörrar öppnas, Guds ord kan aldrig nånsin låsas in"...
med refrängen:
"Ja, jag vill gå den väg som Gud berett!
Den väg som han har stakat ut är rätt!
Jag vill ge allt, vad än det kosta må.
Hur än min framtidsdag ser ut - jag går"

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: