15 apr. 2009

Mamma, pappa, barn

Riksdagsledamoten (Kd) Eva Johnsson skriver i Världen i Dag under rubriken: HBT-fundamentalister förnekar faktum.
”Får jag välja så tror jag att det är bättre att barn växer upp tillsammans med en kvinna och en man”! Det var i samband med en intervju i TV4 den 26 mars som vår socialminister Göran Hägglund (KD) uttalade detta provocerande och ”okända” faktum.Uttalandet fick en HBT-inspirerad bloggvärld att resa sig från sina tangentbord och kräva ministerns avgång. RFSL, RFSU och Femmis är några organisationer som därefter följde upp kravet med att ministern ”borde be alla barn om ursäkt”.
.....
"Om jag hävdar att det är betydligt bättre och lättare att ha två ben innebär det inte att jag automatiskt nedvärderar och kränker alla människor som bara har ett ben. Om jag hävdar att det är mycket praktiskt och lättare att leva om jag kan se, innebär det inte att jag tycker att alla blinda människor har ett mindre värde.Det är varken konstruktivt eller kreativt att fladdra iväg och bli kränkt i tid och otid. Låt oss erkänna att fakta är fakta, föräldrar är viktiga för sina barn, livet är komplicerat och oförutsägbart och vi har att förhålla oss till det. Att kräva ministrars avgång om de råkar yppa självklara sanningar eller kväva faktum kring barns och ungdomars basala behov är varken konstruktivt eller humant.Barn behöver båda sina föräldrar och mår bäst av att växa upp med både sin mamma och pappa – det är ett faktum som vi får acceptera och måste våga uttala!"

Läs hela artikeln>>

Inga kommentarer: