21 sep. 2009

Kyrkovalets förlorare - kyrkan

Så har det då varit kyrkoval igen. Vem är det då som bestämmer utvecklingen i Svenska Kyrkan? (Bilden: urklipp från Dagens Nyheter)
En stor del av valmanskåren består av icke-troende som normalt inte går i kyrkan eller är intresserade i kyrkans viktigaste uppgift, att "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar!" (Jesus i Matteus 28:19).
Denna valmanskår representerar politiska partier som i flera fall är mer eller mindre kristendomsfientliga.
Vad kan Svenska Kyrkan vinna av detta politiska system? Om kyrkan har till uppgift att lyssna på Guds röst, profetiskt tala Guds ord till sin samtid och leda människor in i Guds rike, borde makten att leda kyrkan ligga i andra händer.
Sedan finns det också lyckligtvis många troende hängivna människor som engagerar sig för den kyrka de tror på. Men dessa har tvingats att anpassa sig till det politiska spelet som ett kyrkoval är.

peppebaron

SvD Dagen DN Dagen Expressen Dagen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser med förvåning att "en stor del av valmanskåren består av icke-troende som normalt inte går i kyrkan eller är intresserade..."
Detta är ett typiskt uttlande av högerkristna som inte respekterar demokratin eller enskilda individer. Som systemet är utformat är det det som gäller. Take it or leave it. Men skriv inte de som röstar på näsan att de inte får eller skall rösta. Det är bara för lågt. Och väl oevangeliskt.
Så länge staten betalar massor av miljoner till Svenska kyrkan har alla skattebetalare ett intresse i kyrkan. Det är deras pengar kyrkan förvaltar.
Årets val tycker jag var utmärkt. Det ger en klar fingervisning om var de högerkristna finns (så att de inte längre gömmer sig under andra beteckningar) och att en gigantiskt majoritet har en annan åsikt. Men samma tro! Glöm inte det!
Det vore också intressant att höra hur du ställer dig till att pingstvänner röstar i kyrkovalet. De har väl knappast något att göra i Svenska kyrkan, eller?

rupeba.se sa...

Svar till "Anonym":
Tack för din kommentar. Jag tycker inte att varken staten eller de politiska partiena ska driva kyrkoverksamhet. Jag tycker att kyrkor ska drivas av personer som delar kyrkans tro (vilket politiska partier normalt inte gör). Och jag förstår inte riktigt vad som är "högerkristet" i en sådan åsikt. Sedan skriver du att du tycker det vore intressant att veta hur jag ställer mig till att pingstvänner röstar i kyrkovalet. Jag är själv inte pingstvän, men jag tillhör en annan frikyrka och för mig är det naturligt att gå ur Svenska Kyrkan. Jag tycker inte heller att det vore OK om Pingstvänner eller Livets Ordsanhängare talade om hur vi ska bedriva kristen verksamhet i vårt samfund.