30 juli 2010

Amishfolket ökar dramatiskt

För några år sedan, då Rut och jag var inbjudna att tala på en skandinavisk kongress i Pennsylvania, tog våra värdar med oss till en liten by som befolkades av Amishfolket. Det var pittoreskt. De hade inte bilar, de körde med häst och vagn, de använde sig inte av elektricitet och levde som om de hörde till ett annat sekel.
Vad jag såg var den yttre kulturen. Vad jag inte såg var den radikala tron som ligger bakom valet av en sådan livsstil.
Nu visar nya rapporter att Amishfolket har ökat med tio procent på två år! I New York har de ökat mest (19 procent). I en tid då de flesta kyrkor och församlingar går kraftigt tillbaka i flera delar av västvärlden.
På ett sätt är jag förvånad, men ändå inte. En radikal livsttil byggd på en radikal tro utmanar. En halvljum fritidskristendom kan inte trigga människor till överlåtelse.
Den är en trend som vi har sett länge. Församlingar med radikal konservativ kristen tro ökar, medan mer liberala församlingar minskar.
Dagen      Björn O.Hansens blog (norsk)    CBS News (engelsk)

2 kommentarer:

O. sa...

Har du några siffor på det du påstår? Alltså att konservativa församlingar skulle växa, eller att mer liberala församlingar skulle minska.

Det låter annars som en klassisk skimär att ta till för att låta övertygande. För egen del har jag sett exempel på både och. Dock tror jag att miljön och bemötandet är minst lika viktigt som teologin.

peppe sa...

Till O.
Ja, jag har många siffror på det. "Religion in the Moderna World" av Stev Bruce (Kurslitteratur på Teologiska Högskolan i Stockholm sid.85-91), redovisar en mängd undersökningar från alla delar av världen som visar ökning eller stabilitet bland konservativa kyrkor med liberala kyrkor går tillbaka. Det betyder naturligtvis inte att varje konservativ kyrka ökar eller att varje liberal kyrka minskar, men det visar på genomgående trender.