16 okt. 2010

För mina bröders skull

En cowboy, som just flyttat från Wyoming från Texas, kommer in på en bar och beställer tre muggar öl.

Han sätter sig ned i baren och dricker en liten skvätt från var och en av muggarna i taget. Då de är slut går han fram och beställer tre nya muggar öl.

Bartendern kommer fram till mannen och säger: "Du vet en mugg öl blir snart avslagen efter att jag hällt upp den. Det skulle smaka bättre för dig om du beställde en i taget".

Mannen svarade: "Du förstår, jag har två bröder. En i Arizona och en i Colorado. Då vi flyttade från Texas lovade vi varandra att vi skulle dricka på detta sätt för att komma ihåg de dagar då vi drack tillsammans. Så jag dricker en öl för var och en av mina bröder och en för mig själv."

Bartendern höll med om att detta var en fin tradition och lämnar det med det.

Mannen kommer sedan regelbundet till baren och varje gång dricker han på samma sätt. Han beställer tre muggar och dricker dem i tur och ordning,

En dag då han kommer in beställer han bara två muggar. Alla stamgästerna märker detta och det blir tyst i lokalen. När mannen kommer tillbaka till baren för att få den andra omgången med två muggar, säger bartendern: "Jag vill inte störa i din sorg, men jag vill verkligen beklaga din förlust."

Mannen ser först lite förbryllad ut, sedan ljusnar ansiktsuttrycket och han ler, "Oh, allt är bara fint med mig", förklarar han, "det är bara det att jag och min fru har gått med i Frälsningsarmén och har slutat dricka."

"Men det har inte påverkat mina bröder."

Från FSAOF hemsida (Former Salvation Army Officers Fellowship)

Inga kommentarer: