5 okt. 2010

Vad är meningen med livet?

Då jag var i Stockholm häromveckan såg jag folk i köpcentret som bar omkring med plastpåsar med texten "Teknikmagasinet - meningen med livet".
Betyder det att livet var meningslöst för alla generationer som levde innan Teknikmagasinet kom till? Eller betyder det alla som bor utanför Sverige är hänvisade till ett meningslöst liv?
Plastpåsarna visar med all önskvärd tydlighet ytligheten i konsumtionssamhället. Har du råd att köpa ännu en pryl = lycklig. Har du inte råda att köpa den pryl som du just i dag har lust att ha = olycklig.

Låt mig berätta vad som verkligen ger mening med livet.
-Att drivas av en vision som är värd att leva för, ja till och med dö för.
-Att kunna förstå varför jag finns till som människa och att det finns en mening, ett syfte, med att just jag lever just nu.
-Att ha något att brinna för.
-Att det finns någon som älskar mig och alltid finns hos mig.
-Livets mening är att lära känna Jesus och att göra honom känd!

Inga kommentarer: