2 mars 2011

Predikans plats i Solsidans Sverige

- Om det du hör bjuder dig emot, om det får dig att känna dig riktigt provocerad och irriterad, då är risken stor att du har med evangeliet att göra, brukar min ständigt bibelläsande kompis säga. Jag funderar över hans ord och tänker på hur märkvärdigt sällan jag möter ett budskap som rubbar mina cirklar när jag firar gudstjänst och lyssnar till en predikan. Snarare brukar jag känna mig sedd och bekräftad efter ett besök i kyrkan. Kanske är det med provokationen som med tvivlet; att vi gärna teoretiserar och idylliserar men sällan berör det på allvar och så gott som alltid förlägger det alltid hos andra än oss själva. Gärna hos någon på poet eller så.
Den som skall förkunna kristen tro idag ställs inför utmaningen att tolka och gestalta ett ytterligt störande budskap i en samtid som söker det slätstrukna, ljusa och fräscha och som skyr provokationen som pesten. Hur möta en församling som förväntar sig möta beige neutralitet i gudstjänsten när Guds inkarnation i Jesus Kristus i sig är en provokation, en skandal?

Läs mer på Seglora Tankesmedja>

Inga kommentarer: