30 apr. 2011

Analys av abortdebatten i DN

Stefan Swärd kommenterar den uppblossande abortdebatten på sin blogg:
"Jag fick en omfattande feedback på mitt inlägg i Dagens Nyheters pågående abortdebatt. När jag yttrar mig i abortfrågan gör jag det som expert, eftersom jag har ägnat 3-4 år av mitt liv åt forskning i ämnet abortpolitik, vilket resulterade i en doktorsavhandling i januari 1984. Utifrån en rent vetenskaplig undersökning slår jag fast i avhandlingen att den svenska kvinnorörelsen konsekvent var emot fri abort under hela 1900-talet fram till cirka år 1967-69. I mitt DN-inlägg åberopade jag inga kristna-religiösa argument utan endast några enkla självklarheter som hävdats i abortdiskussioner de senaste 100 åren. Jag hade ju en liknande artikel i Svenska Dagbladet för några år sedan, med liknande reaktioner."
Läs mer>

Läs också från Om människans värde:
Klara spelregler om vilka som får delta i abortdebatten

Abortdebatt med unkna inslag

Forskare ifrågasätter kvinnorörelsens abortsyn och svensk abortlag

Inga kommentarer: