16 apr. 2011

Lördagsgodis: Hur kommer man till himlen?

Det har talats en del om himlen här på rupeba.se under veckan. Det här skämtet talar om vad det egentligen handlar om:

En man dör och kommer till himlen. Sankte Per möter honom vid Pärleporten.
Sankte Per säger: "Så här fungerar det. Det behövs 100 poäng för att komma in till himlen. Berätta alla goda gärningar du gjort, så ska du få poäng för varje sak, beroende på hur bra det var. Då du fått 100 poäng kommer du in."
"OK" säger mannen, "jag gick i kyrkan varje söndag"

"Det var bra", sa Snakte Per, "det är värt två poäng."
"Två poäng?" svarar mannen. "Nåja, jag gav 10% av alla mina inkomster till kyrkan."
"Låt mig se" sa Sankte Per, "det är värt ytterligare två poäng. Gjorde du nåt mer?"
"Två poäng?" svarade mannen, "det var det värsta! Men vad säger du om det här då, jag startade ett soppkök i staden där jag bodde och jag arbetade på ett härbärge för hemlösa krigsveteraner."

"Fantastiskt", svarade Sankte Per, "det är verkligen värt en poäng."
"hmmm...," sa mannen, "Jag var gift med samma kvinna i 50 år och jag var aldrig otrogen mot henne, inte ens i mitt hjärta."

”Fantastiskt", svarade Sankte Per, "det är värt tre poäng."
"TRE POÄNG!!" utbrister mannen, "om du ska ha den skalan så går det ju bara att komma in av Guds nåd!"
"Välkommen in..."

Inga kommentarer: