18 feb. 2012

Morgonkoll 18/2

rupebas morgonkoll den artonde februari
Dagens morgonkoll handlar om Bibeln. Före detta proffsboxaren Paolo Roberto skriver om bibelläsningen som själens armhävningar och Bert Stålhammar skriver om att det är få i våra dagar som praktiserar den slags armhävningar.


Spänner gärna bönens muskler
Dagen - "Bibeln är kompassen som hjälper honom att hitta rätt. Bönen beskriver han som ”själens armhävningar”.
Småbarnspappan, maken, entreprenören, kokboksförfattaren och programledaren Paolo Roberto står stadigt mitt i ett hektiskt liv – tack vare sin starka tro
."

Få läser Bibeln
Bert Stålhammar skriver i Hemmets Vän - "Enligt en ny undersökning är det bara 3 procent av svenskarna som läser Bibeln. I det offentliga rummet betraktas ofta den så kallade böckernas Bok som passerad, gammal och helt ute. Många som tydligen aldrig läst Bibeln anser att den bara innehåller hemska mord och uppdiktade berättelser som inte passar vår moderna tid. Ju mindre man vet desto mer säker tycks man vara på det man uttalar sig om.
Själv fick jag min första egna bibel när jag fyllde nio år. Det var en fin liten bibel med skinnpärmar och guldsnitt vilket gjorde att den skilde sig markant från mina Biggles­böcker som dominerade min bokhylla. Visserligen hade jag önskat mig en ny cykel men den fromme fadern tillika pastorn tyckte att en bibel var en bättre födelsedagspresent. Likt Jakob som fick vänta på sin Rakel fick jag vänta ytterligare ett år till dess cykeln kom. Men Jakob hade det värre. Han fick vänta i 14 år
."

Inga kommentarer: