8 mars 2013

Lite om bibeltolkning

Jag har vid ett antal tillfällen fått kommentarer på mina blogginlägg från Regnbågsprästen Cay Lennart. Regnbågsprästen skriver långa inlägg för att påvisa hur opålitlig Bibeln är.

Om jag förstått Regnbågsprästen rätt så är avsikten med hans inlägg att påvisa att eftersom det finns så mycket i Bibeln som vi inte tar på allvar, så kan man inte heller säga att Bibeln är emot homosexuella handlingar även om den säger det i skrift. Är det så man ska uppfatta dina inlägg?

Här kommer några fler frågor till Regnbågsprästen:
- Är din avsikt att misskreditera Bibeln och framställa den som helt opålitlig?
- Kan man vara kristen utan att tro på Bibeln?
- Om man inte tror på Bibeln, kan man då tro på Jesus? Den information vi har om Jesus finner vi nästan uteslutande i Bibeln.
- Om man inte tror på Bibeln, kan man då ta emot förlåtelse för sina synder? Den enda information om att förlåtelse är möjlig genom Jesu död på korset finner vi i Bibeln.
- Om man inte tror på Bibeln finns det överhuvudtaget någon som helst orsak att vara kristen? Då kan man ju lika gärna hitta på en egen Gud med en moral som stämmer överens med ens egna värderingar.

Regnbågsprästen ställer frågan på sin spets då han upprepade gånger frågar hur det kommer sig att vi accepterar en kvinnlig ledare för Frälsningsarmén i Sverige fastän det står i Bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen, samtidigt som Frälsningsarmén inte accepterar att soldater eller officerare lever i homosexuella relationer. Nu har Regnbågsprästen till och med startat en nytt blogginlägg som heter "SKA MARIE WILLERMARK AVGÅ".

Regnbågsprästen frågar vid upprepade tillfällen hur jag anser att Bibeln bör tolkas. Det här är en av de tolkningsnycklar som jag använder vid bibelläsningen:
- Om Bibeln frambär ett entydigt budskap i en fråga finns det stor sannolikhet att det är allmängiltigt. - Om Bibeln frambär olika budskap i en fråga finns det skäl att anta att föreskrifterna är situationsberoende eller kulturberoende.

Då det gäller frågan om homosexuella handlingar är Bibeln klart fördömande i samtliga fall där ämnet behandlas.

Då det gäller kvinnans rätt att tala finns det både exempel på att kvinnan inte ska tala och exempel där kvinnor talar. Det står till och med hur en kvinna ska uppträda då hon ber eller profeterar i församlingen (1 Kor 11:5). Om kvinnan aldrig skulle tala i församlingen vore det väl meningslöst att tala om hur hon ska uppträda då hon talar. Vi finner dessutom exempel i Bibeln på storartade kvinnliga ledare.

Vi känner inte till i vilken situation Paulus skriver att kvinnan ska tiga i församlingen. Det är möjligt att det finns situationer då kvinnor ska tiga i församlingen. Det finns helt säkert situationer där män ska tiga i församlingen. Det finns kanske till och med situationer då både män och kvinnor ska tiga i församlingen.

Jag skrev 2008 en liten skrift om hur man kan tolka Bibeln. Den är inte avsedd för akademiska studier, utan mer till hjälp för den enkla bibelläsaren. I den boken kan man läsa mer i detalj hur jag ser på läsandet och tolkandet av Bibeln.

Om någon är intresserad får man faktiskt den boken gratis som e-bok om man beställer den från www.rupeba.se. Det erbjudandet har varit öppet i flera år och det gäller fortfarande.

I förordet skriver jag
"Det finns många i dag som säger att Bibeln inte är så viktig. Den ger ändå ingen vägledning eftersom den kan tolkas hur som helst.
 Men jag vill påstå att Bibeln inte kan tolkas hur som helst. Bibeln säger inte vad som helst. Gud vill
säga något till oss genom Bibeln. Och om man verkligen vill förstå så är det inte så
svårt att se de bärande budskapen i Bibeln."

Inga kommentarer: