27 apr. 2013

Säkten följa släktens gång...

Rapport från USA - del 5


Georg (Till höger på bilden)
Efter tre dagars bilkörning lyckades vi förflytta oss från Tampa i Florida till Dallas i USA. Där har Rut en kusin, George med sin fru samt barn och barnbarn.

Ruts mamma kom från en syskonskara av sju syskon. Fyra av syskonen blev officerare i Frälsningsarmén. Två av syskonen blev så småningom bofasta i USA. Så här skriver Rut i sin andaktsbok, om en av dem:


"Min mormor Axelina, som jag aldrig har träffat, hade sju barn. Flera av barnen emigrerade till USA i början av seklet, och jag har haft privilegiet att få läsa en del av skriftväxlingen som korsade Atlanten. Mormor skrev om att det behövdes pengar här hemma, och emigranterna sände ständigt hem en del av sin inkomst. När hennes söner varit i USA i fem eller sex år, skriver hon till dem att huset behöver målas om, och att hon längtar efter dem och hoppas att de ska komma hem. Det var bekymmersamt för mormor.

Strax efteråt skriver en av mina morbröder att han fått ”kallelsen” till frälsningsofficer. Han ska stanna i USA och gå på officersskolan, Han skriver om sin överlåtelse till Gud, att ”han inte längre äger sig själv, allt tillhör Gud”. Han skriver att han var helt tillfredsställd nu då han lagt allt i Guds hand.

Jag tänker: Stackars Axelina! Nu skulle det dröja ytterligare åtta år innan han kunde komma hem till Sverige igen. Men Axelina skriver tillbaka till sin son: ”Må Gud hjälpa och leda dig så att du får bli till stor välsignelse. En gång när vi höll på att förlora dig, bad jag att mina barn skulle få leva och bli till välsignelse. Nu tackar jag Gud och beder för dig.”

Och Gud hjälpte Axelina. Och hennes barn och barnbarn blev välsignade, och jag är ett av dem, och jag får leva i uppfyllelsen av hennes välsignelsebön." ("Dagboken" den 6 januari)

Den sonen som Rut skriver om här fick i sin tur en son, som fick namnet George, och det är honom vi besöker just nu i Dallas.

Inga kommentarer: