14 maj 2013

Fördomarna flödar i SVT

Jag råkade höra ordet "Frälsningsarmén" då TV:n stod på och gav programmet min uppmärksamhet några minuter. Programmet var "Inför Eurovision Song Contest 2013" och man visade en video av TAKASA:s bidrag (TAKASA= en grupp från Frälsningsarmén i Schweiz) och en av kommentatorerna sa så här: "Då jag hörde den här låten visste jag inte att de var frälsningssoldater, Då tyckte jag den var svinbra, men nu då jag vet det och ser videon, då kliar det lite, men samtidigt tycker jag att den är jäkligt bra."

Hur tänker man då, frågar jag mig. Hade sången fortfarande varit "svinbra" om det inte vore frälsningssoldater som sjöng? Eftersom de är frälsningssoldater så kanske låten inte är lika bra?

Nåja, kommentatorerna tyckte nog om låten och de kände kanske att det blev för positivt. Det var ju trots allt frälsningssoldater det handlade om. Så man kände sig kanske tvungen att få in något negativt för att balansera bilden. Man påpekade då att en av deltagarna var 95 år och att han var den äldsta som någonsin deltagit i tävlingen.

En av kommentatorerna spekulerade då i om Frälsningsarmén kanske utnyttjade den gamle mannen för sina syften och att det till och med snackas om att han är dement. I sådana fall kan det vara tal om nästan "pensionärsmisshandel", säger den kvinnliga kommentatorn.

Är inte detta förtal? Att föra vidare obekräftade rykten om en annan person ut i det offentliga. Alla som hörde kommentatorn yttra sig på det sättet kommer att tänka varje gång de ser sånggruppen framträda: "Undrar om inte gubben är dement?", "Hur kan man utnyttja en dement gammal man på det sättet?"

Och förresten kommentatorn, är det inte pensionärsmisshandel att demensförklara en 95-årig man som fortfarande är aktiv musikant i Frälsningsarmén till vardags (inte bara på TV)?

Det är lika illa som att utpeka någon av våra rikspolitiker som pedofil. Man säger inte vem som påstår det eller om det ligger någon sanning i det, men om man säger det tillräckligt ofta blir det det som människor tänker på varje gång man ser den politikern i TV-rutan.

Får man verkligen sjukförklara deltagare som man har någon invändning emot?
- Ja, det kanske man får, vi har ju någon form av yttrandefrihet i det här landet, men jag tycker det var osmakligt. Hoppas att den gamle mannen inte förstår svenska, så han slipper höra spekulationerna om hur dement han är.

HÄR kan du se inslaget om Frälsningsarmén. Du finner det cirka 8 minuter in i programmet. (Men visa det det inte för den stackars gamle mannen som varit frälsningsmusikant nästan hela sitt liv).

3 kommentarer:

Fredrik W sa...

Hej jag såg programmet också - jag gjorde en anmälan (i eget namn, inte för Frälsningsarméns räkning) till Granskningsnämnden. SVT:s sändningar ska präglas av saklighet, opartisket och respekt för privatlivet.

Det är inte säkert att de bröt mot dem, men det är bra om frågan prövas.

Hade Malin Roos bytt ut "frälsningssoldater" mot "judar" eller "muslimer" så hade hon aldrig mer fått medverka i tv.

Nu hoppas vi bara att det går bra på lördag (om det tar sig dit...) så att hon också får kommentera deras seger i ESC!

rupeba.se sa...

Bra gjort Fredrik!

mvh
Peter

Anna Kerstin Håkansson sa...

När det gäller Eurovisionsprogrammet där de nämnde Takasa och Frälsningsarmén, skrev jag till SVT om det jag kände det märkligt att en om hon nu var en av programledarna eller ej tyckte jag att som uttryckte det att det stötte mig och jag tycker också det är underligt att svenska folket har fått så dåligt ordförråd att man måste ta till kraftuttryck i varje mening.

Vi får vara öppna på allt vad Gud manar oss till. Vi måste vara ledda av Gud och mana människor att bättra sig. vi behöver ta oss an de svaga som inte har något stöd.