30 nov. 2013

Tjänstegåvorna i församlingen - Del 3: Läraren

David Wellstam skriver om fem pelare som lägger grunden till Guds församling:

Jag tackar Gud för läraren! Som kunskapstörstande person har det alltid varit oerhört viktigt för mig att förstå och veta. Genom lärares insikter i Bibeln och livet har jag vid flera tillfällen upplevt att mitt liv förvandlats. Många gånger har lärare hjälpt mig att upptäcka en ny sanning eller perspektiv som inte bara förändrat mitt sätt att tänka, – utan mitt sätt att leva. Några har välsignat mig på nära håll på Bibelskolor, men de flesta har jag välsignats av via böcker och mp3-undervisning.

Den enda renodlade läraren som omnämns i Bibeln är Apollos. Det grekiska ordet för lärare är didaskalos. Det är en del av samma ordgrupp som didasko, vilket betyder “att undervisa” eller “att träna”. En lärare både undervisar teoretiskt och ger praktiska instruktioner. Den praktiska sidan av läraren ser vi i att de som skrev teaterpjäser brukade kallas didaskalos eftersom de också lärde skådespelarna sina roller.

Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: