14 jan. 2014

Är det väckelse på gång?

Ända sedan Rut och jag talade på Sörlandsfestivalen förra sommaren har vi talat om att det är väckelse på gång. Vi vet inte riktigt varför, men det har bara känts rätt att göra det.

Förra veckan var Rut och jag ansvariga för en löjtnantskurs på Jelöy. En av dagarna hade vi besök av kommendör Dick Krommenhoek. Han hade skrivit en sång som han sjöng tillsammans med oss. En sång om den kommande väckelsen: "Börja din väckelse i mig".

Du kan höra och se mer om sången HÄR.

Där på sin hemsida skriver Dick Krommenhoek: "Det är min absoluta övertygelse att Frälsningsarmén är i desperat behov av väckelse.
Om vi verkligen menar allvar med väckelse i Frälsningsarmén, måste vi be för det, undervisa om det, predika om det, tala om det och sjunga om det!"

För min egen del räknar jag med att fortsätta be för det, undervisa om det, predika om det, tala om det och kanske till och med sjunga om det om det skulle vara nödvändigt.

På samma sida citeras också en definition av väckelse som Jostein Nielsen formulerat:
"Väckelse uppstår när Guds folk vaknar upp för det uppdrag de har fått. De överlåter sig till uppdraget, tända av en inre eld. Detta förenas till en passion för Guds rike som resulterar i liv, nya initiativ, fler människor frälsta som också växer till Jesu Kristi lärjungar"

Dick Krommenhoek skrev att vi har ett desperat behov av väckelse.
Då vi blir desperata nog efter Jesus, då kommer väckelsen.

/Peter Baronowsky
PS: Läs också mitt inlägg från förra veckan: Är det ni?

Inga kommentarer: