20 feb. 2014

"Syndapoliser" behövs!

Under den här vinjetten lägger vi med jämna eller ojämna mellanrum in äldre inlägg i repris. Inlägg som har publicerats tidigare på rupeba.se och som är väl värda att sägas ännu en gång. Detta inlägg publicerades i december 2008.

Nyss hemkommen från ett par utlandsveckor med begränsad internettillgång finns det alltid en hel del nytt att upptäcka på nätet.

En av de många saker som väckte mitt intresse var Björn Horsts inlägg om syndapoliser. Björn uttrycker frustration över människor som ser sig själva som rättfärdiga och som ser som sin uppgift att påtala alla andras synder. Jag delar Björns frustration och det är väl få saker som Jesus så starkt går tillrätta med som den gruppen av människor.

Är det bra eller dåligt med syndapoliser?
Ja, det beror kanske vilka associationer vi har till begreppet poliser. Någon kanske ser polisen som just den som hela tiden försöker hitta fel i mitt beteende och på olika sätt rätta till mitt levnadssätt. För andra kanske polisen representerar den goda kraften i livet som hjälper mig att hitta rätt.

Läs mer HÄR...

Inga kommentarer: