8 maj 2014

Tror vi på det vi gör?

Det börjar dra ihop sig till ishockey-VM. Med andledning av det skriver Anders Lindblad i Svenska Dagbladet en krönika om olika ledastilar inom idrotten. Bland annat skriver han om Pär Mårts:
"Mårts har vunnit respekt med sin professorliknande framtoning, men det jag imponeras av mest är hur han oavsett spelarmaterial lyckas få laget att snabbt ta till sig de taktiska ritningarna och att våga tro på det de gör."

Jag tror att det är det slags ledare vi behöver inom kyrkan idag. Ledare som hjälper oss återerövra tron på det vi gör. Den första församlingen trodde att Jesus menade vad han sa då han lovade dem den Helige Andes kraft och att de skulle vara hans vittnen intill "Världens ände". De trodde det var möjligt!

Den första tidens frälsningssoldater trodde att uppdraget var "Världen för Kristus". Och de trodde det var möjligt!

Vi måste återerövra tron på vårt budskap:  "Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta." (Apg 4:12)

Vi måste återerövra tron att det är på riktigt. Att det handlar om liv eller död. Att det handlar om att gå förlorad eller få evigt liv: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv" (Joh 3;16)

Vi måste återerövra tron på att den Helige Ande kan utrusta oss med kraft så att vi kan bli förvandlade och förvandla världen.

Vi måste återerövra tron på vad vi gör!

Jag tror jag börjar se det hända mer och mer i den verklighet jag ser just nu....

/PB

Inga kommentarer: