1 maj 2014

Välj rätt!



John Wayne och Richard Widmark i filmen "Alamo"
Den gångna helgen har jag haft förmånen att tala på två olika konfirmationsgudstjänster. På vår hemkår i Moss talade jag om att välja rätt. Jesus säger ju att det finns två vägar att välja mellan. En som leder till livet och en som leder till fördärvet.

Jag presenterades lite skämtsamt som att jag var ”frälsningsofficer, en pensionerad sådan”. Det markerade omedelbart det enorma avståndet i ålder mellan konfirmanderna och mig själv. Men jag började med att tala om för konfirmanderna något som de kanske inte kunde tänka sig . Jag talade om att jag faktiskt också hade varit ung. Ja, jag hade till och med varit yngre än de själva var där de satt i sina fina konfirmationskläder.

Så berättade jag om hur jag som treåring flyttade med mina föräldrar, som var frälsningsofficerare, till Paris, där de skulle arbeta på ett hem för hemlösa. Det var en enorm byggnad elva våningar hög och med, som mest, 600 hemlösa boende där. Alla boende hade av olika anledningar hamnat vid sidan av det etablerade samhället. De hade hamnat på gatan utan pengar och utan nästan allt annat också. De flesta var alkoholister. De var alltid smutsiga och trasiga och det har  berättats för mig att första gången jag upptäckte att jag hade smutsiga fötter, utbrast jag ”Jag har fått farbror-fötter”. Det var det jag såg runt omkring mig att farbröderna hade.

Hur hade de hamnat där på Frälsningsarméns hem för hemlösa? Jo i de allra flesta fall hade de hamnat där på grund av felaktiga val i livet. Felaktiga val då det gällde relationer, felaktiga val då det gällde pengar, felaktiga val då det gällde kriminalitet. Många hade hamnat där på grund av en mängd små obetydliga val som till slut fångade dem själva. De kanske började dricka alkohol, och det var väl inte så farligt, men då de gjort det lilla valet att dricka tillräckligt många gånger kunde det hända att de blev fast i det. De förlorade pengar, familj, arbete, allt.

Livet består av val. Man kan kanske till och med säga att vi blir det vi är genom de val vi tar i livet. En del val förändrar helt våra liv, andra val som ”ska jag sova 10 minuter till?” kanske inte är så farliga, men många sådana små val kan också bli en del av våra liv.

Jag berättade också för konfirmanderna om en film jag engång hade sett då jag var bara lite yngre än de var där de satt uppsträckta på konfirmationshögtiden. Filmen hette Alamo och hjälten hette Davy Crockett. De var en liten grupp människor som försvarade fortet Alamo. Den mäktiga mexikanska armén stod utanför fortet och var på väg att anfalla fortet. Davy Crocket, som spelades av John Wayne, samlade fortets inbyggare och soldater på innergården. Han drog sitt svärd och ritade en linje tvärs över innergården. Han berättade att det fanns en möjlighet att fly den kommande natten, men de som vågade stanna kvar för att kämpa skulle komma över på den sida av strecket där han själv stod. Det var alldeles tyst i ändlösa sekunder. Ingen musik. Bara ansiktsuttrycken på dem som inte hade bestämt sig. Så, till sist, klev en man över strecket, sedan en till och sedan en till och till slut stod det en grupp på den flyende sidan och en grupp på den kämpande.

Så är det också i livet. Vi måste välja. Jesus sa att det finns två vägar. En som leder till livet och en som leder till fördärvet. Var och en måste själv välja.

Och så avslutade jag talet med ett gott råd till konfirmanderna och till alla de andra trehundra som var samlade till konfirmationshögtiden: VÄLJ LIVET – VÄLJ JESUS!

/PB

Inga kommentarer: