16 feb. 2015

Psalm 20 och 21

Res upp baneret - Psalm 20
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 20
"Då skall vi jubla över din frälsning och i vår Guds namn resa upp baneret. Herren må besvara alla dina böner." (Ps 20:6 FB)

Psalm 20 är en psalm som trosvisst lyfter upp trosbaneret och förväntar sig Guds ingripande:
"..han skall ge dig vad ditt hjärta begär och fullborda dina planer. " (vers 5)

Orsaken till att vi trosvisst kan lyfta trosbaneret är att vi inte förlitar oss på vår begränsade förmåga, utan vi förlitar oss på Guds obegränsade förmåga:
"Andra förlitar sig på vagnar och hästar, men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn." (vers 8)

Evigt liv - Psalm 21
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 21

"Han bad dig om liv och du gav honom det, ett långt liv alltid och för evigt." (Ps 21:5 FB)

Här talar psalmisten om evigt liv som en gåva från Gud. Och visst är det fantastiskt att få leva ett liv som aldrig tar slut.

Men det handlar inte bara om längden på livet, utan framför allt handlar det om livskavlitet. För vem vill leva ett långt liv om det bara är eländigt?

Psalmisten beskriver livet i termer av livskvalitet. Tänk vilka löften att leva av:
" Vad hans hjärta önskar ger du honom, vad hans läppar begär vägrar du honom inte. Sela. Ty du möter honom med rika välsignelser, du sätter en krona av rent guld på hans huvud." (vers 3-4)

Tänk att få leva där Gud möter oss med rika välsignelser! Där han, bildligt talat, sätter en krona av rent guld på vårt huvud.

Men den allra största välsignelsen kanske ändå är då vi själva får bli till välsignelse. Då vi får ge välsignelsen vidare och välsigna andra:
"Du låter honom bli till välsignelse..." (vers 7)

Hjälp mig, Herre, att bli till välsignelse för någon idag.

Inga kommentarer: