14 mars 2015

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 15 mars

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen i slutet på en vecka som börjar visa tecken på att våren kan vara på väg. Mycket av veckan har tillbringats på Högkvarteret i Oslo i olika sammanträden. Jag tror vi har kört till Oslo fyra gånger den här vecka.

Igår var jag på "Kvinnodag". Det står visserligen att även män är välkomna, men normalt går jag nog inte på kvinnodagar. Det är Centraldivisionen i Norge som inbjuder till dagen. Den skulle ha hållits på Oslo 3:e kår, men det blev så många anmälda att Kvinnodagen fick flytta till Oslo Kristne Senter där vi normalt har kongresserna.

Orsaken till att jag var på kvinnodag igår var att sångkören från Moss medverkade, och i den kören sjunger också Rut och jag.

Det är en helt öppen kör där den som vill får vara med. I kören finns det både de som kan sjunga och de som inte kan sjunga (jag talar inte om vilken grupp jag tillhör), men vi sjunger med glädje och ibland låter det riktigt bra. Vi har en duktig och tålmodig ledare för kören.
Centraldivisionens kvinnodag
Då vi är ute och reser träffar vi ständigt på gamla elever från den tid vi var lärare på Jelöy Folkhögskola på 1980-talet. Förra helgen i Bergen mötte vi 7-8 gamla elever. På kvinnodagen igår fanns det förstås också några av våra gamla elever. En av eleverna hade med sig ett kort från året 1987-88 där vi kan se delar av vår familj. Förutom Rut och mig kan vi se vår yngste son. Han fyller snart 36 år så det var en stund sedan.
Bild från Jelöy Folkhögskola 1987-88
Men nu är det söndagsmorgon och vi ska snart gå upp till kåren i Moss för att delta i förmiddagsgudstjänsten. Det var länge sedan vi kunde vara med en söndag hemma i Moss. Vi har varit ute och haft mötesserier en lång rad helger.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: