26 juli 2015

Tidig söndagsmorgon den 26 juli

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. De återkommande rubrikerna i den svenska dagspressen handlar om lågtryck, regn och åter regn.Vädret är ett hett tema under semestertiden. Förra året var det bra väder, i år är det dåligt väder, eller till och med oväder. Det skiftar här i livet

Men livet handlar ju inte bara om vädret. Det är mycket annat spännande som händer. Nästa vecka åker vi upp till Golfjället för att tala på Seniorfestivalen på Storefjell. Samlingarna kommer att kunna ses i direktsändning på TV (jag återkommer med länkarna till mötena under veckan). Jag återkommer också med rapporter från Golfjället, i varje fall nästa söndagsmorgon.

Direkt efter festivalen på Golfjellet fortsätter Rut och jag till Målöy och sedan hem igen till Jelöy. Då börjar vår semester. Är det då det fina vädret kommer?

En annan sak som slår mig då vi är ute och möter folk är att det är så många som läser Ruts andaktsbok, Dagboken. Under kongressen i London i början av juli träffade vi många mäniskor från Skandinavien som vi normalt inte ser så ofta. Vi hälsade bland annat på ett äldre par (ivår egen ålder) och jag fick intrycket att frun i paret inte trodde att hennes man riktigt visste vem vem var, så hon viskade halvhögt till sin make "Det är hon som har skrivit boken".

Jag undrar ibland  hur många människor som dagligen läser Ruts andakter. Vi har sålt mellan 1.300 och 1.400 böcker. De flesta genom Handels i Oslo och Sverige. Jag räknar naturligtvis inte med alla alla de som köpt boken läser den varje dag, men jag vet att det är flera institutioner som läser den högt i den gemensamma morgonböen. Dessutom är det säkert några hundra som läser den varje dag på vår hemsida, rupeba.se. Dessutom publiceras Ruts andakter dagligen på ett antal hemsidor i Norge och ett antal hemsidor i Sverige. En kvalificerad gissning skulle kunna vara att mellan 1.000 och 2.000 männsikor tar del av dakten varje dag genom hela året.

Tillhör du dem som ännu inte skaffat Dagboken kan det vara hög tid att skaffa den. Det kan behövas några uppmuntrande ord då du under sommarledigheten vaknar upp till änu en dag med ihållande regn. Och om du redan har boken kan du köpa den som en present till någon. Då du till exempel ska gå bort på middag kan det vara en lämplig present. Chokladasken blir uppäten, blommorna vissnar, men Dagboken varar. Boken finns på svneksa, norska och engelska och du kan köpa den på Handels i Stockholm eller Oslo, eller direkt av oss. Skriv bara ett mejl till info@rupeba.se, så sänder vi boken och faktura till dig. Den kostar 150 kronor.

Ja, idag handlade Söndagsmorgon om vädret, Storefjell och till slut lite reklam för Dagboken. Ha en välsignad vecka!

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: