6 dec. 2015

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 6 december

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Ännu en vecka har gått. Den här söndagsmorgonen vaknar vi upp hemma för en gångs skull. Snart är vi på väg till Fredrikstad för en adventsgudstjänst. Rut och jag leder och talar och kören från Moss (där vi är med) kommer att sjunga.

Senare under dagen har vi en informell julmiddag för den "svenska kolonin" som går på kåren i Moss. Vi är ganska många svenskar här då alla samlas. Vi blir nog uppemåt trettio personer idag med barn, barnbarn och eventuellt föräldrar på besök (jag tyckte jag så en en svenskregistrerad bil utanför Nilssons hus.

Under den gångna veckan har vi haft tid att vara på kontoret och arbetat med efter- och förarbete av en del projekt samt vägledarsamtal för våra löjtnanter.

På kvällar och tidiga morgnar under veckan har jag arbetat en del med Uppenbarelseboken. Under de första 22 dagarna av december lägger jag ut ett kapitel varje dag på hemsidan. Det blir nästan som en adventskalender där man öppnar en lucka varje dag. Uppenbarelseboken är en apokalyptisk bok och det svåra ordet betyder avslöja eller uppenbara, och det passar ju bra då man varje dag ska få öppna en ny lucka för att avslöja vad som finns i kapitlet och avslöja något om den tid som kommer. Idag är det den sjätte luckan (kapitlet) som öppnas.

Många tycker kanske att Uppenbarelseboken är bok som det tar emot att läsa. Det handlar mycket om mörker, elände och katastrofer. Men håll ut! Jag lovar att slutet blir bra. Då komer Jesus tillbaka för att upprätta sitt fridsrike på jorden. Jag kommer att skriva mer om serien om Uppenbarelseboken i morgon.

Under arbetet med Uppenbarelseboken hittade jag en bok i bokhyllan som jag var med att skriva för 35 år sedan. Boken handlar om Jesu återkomst och mitt kaptel handlar just om Uppenbarelseboken och de sista tiderna. I boken är det många författare som bidragit med var sitt kapitel. Det ser ut som om jag hamnade i gott sällskap bland författnarna. Där ser man namn som Desmund Tutu, Wilfred Stinissen, Ariel Edvardson och många andra kända namn (se omslaget nedan).

Men nu kommer det snart en ny vecka och jag ber att det ska bli en välsignad vecka för dig.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: