3 maj 2016

Barndomsminnen från tiden på «Värtan»

På Frälsningsarméns Arkivs hemsida kan man finna en artikel där jag berättar glimtar från min uppväxt på "Värtahemmet" i Stockolm. Du kan läsa det inlägget i sin helhet HÄR. Den ingår i ett längre inlägg "Värtahemet och droskhästens provilegium". Det inlägget kan du läsa HÄR.

"Jag tror jag var någonstans mellan nio och tio år då vi flyttade till Värtahemmet. Pappa Johan och  mamma  Ruth  hade  fått  ansvaret  för  Värtahemmet,  en  institution  för  försöksutskrivna från missbruksinstitutioner och mentalvård om jag minns rätt.

Huvudbyggnaden var en före detta restaurangverksamhet utan  alkoholrättigheter.  Det hade   visat sig   att en alkoholfri   restaurang för sjömännen  och  hamnarbetarna  inte  var  en  speciellt lönsam verksamhet och efter hand fick Frälsningsarmén ta över byggnaderna.

I huvudbyggnaden  fanns  det  en  lägenhet,  två  olika matsalar,  kök  och  tio  rum  för "gubbarna”,  som gästerna allmänt kallades. Efterhand avdelade man i ett hörn av den stora matsalen till en bokbindarverkstad.

När vi flyttade dit fanns dit fanns det en enorm barack med jordgolv på tomten. I baracken fanns den enda butiken som  ”Myrorna” hade på den tiden, samt en brädgård...."

Inga kommentarer: