6 okt. 2016

Evangeliskt och/eller socialt arbete

Jag läser just nu en bok av John Stott med titeln "Issues facing Christians today" (Frågor som kristna ställs inför idag). Det är den fjärde omarbetade upplagan jag läser. Den första upplagan kom ut redan 1984. Boken är en "tegelsten" på över 500 sidor. John Stott är en gigant inom den evangelika kristendomen. Du kan läsa mer om John Stott HÄR.


Frågan som jag vill kommentera utifrån boken denna vecka handlar om församlingen ska bedriva socialt arbete vid sidan av det evangeliska.


Den frågan var högst aktuell även under Frälsningsarméns första tid. Det höjdes röster för att Frälsningsarmén skulle arbeta enbart med att förkunna evangeliet och andra röster som önskade se en frälsningsarmé med ett starkt socialt arbete. 

Denna frågeställning har också varit en fråga med helt olika synsätt också i den evangelikala rörelsen. Många reagerade mot det man kallade "ett socialt evangelium" och menade att det skulle ta bort fokus från församlingens huvuduppgift: att människor skulle bli frälsta. 

I den stora Lausannekonfernensen 1974 antog den evangelikala kyrkan, där Frälsningsarmén är en del, ett omfattande dokument. I det dokumentet behandlades inte frågan om kyrkans social arbete (Du finner dokumentet en bit ner i högerspalten på Bibelskolan HÄR).

Frågan hängde kvar efter konferensen och skapade en del spänningar inom den evangelika kyrkan under de följande åren. År 1982 kallade man samman en ny konferens i Grand Rapids under temat "Evangelisation och socialt ansvar". I den konferensen formulerades definitionen: "Socialt arbete är både en konsekvens av och en bro till evangelisationen". (sid 32 i Stotts bok).

Stott skriver vidare: "Vi kan inte skilja socialt arbete från bön. Ett bra exempel på detta ser vi i Moder Theresas arbete i Calcutta:
Många som besöker Moder Theresa och hennes missionärer är förvånade att de varje dag vid middagstid lämnar sitt livsuppehållande arbete i sina olika vårdinrättningar för de döende. Varför gör de det? För att bedja. De har lärt sig att man genom arbete utan bön bara kan uppnå det som är möjligt mänskligt sett, och deras önskan är att vara inbegripna i gudomliga möjligheter" (sid 36-37).

Frågan som hänger kvar hos mig blir då. 
- Kan man bedriva kristet socialt arbete med anställda som inte själva är kristna? 
- Kan den som inte är kristen arbeta efter definitionen att socialt arbete är en konsekvens av evangelisationen eller att det inte går att skilja kristet socialt arbete och bön? 

/PB


Inga kommentarer: