19 feb. 2017

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 19 februari

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. Förra veckan avslutades med en löjtnantskurs och veckan har huvudsakligen bestått av dagar på kontoret med planering och samtal med löjtnanter.

Men vad har jag gjort på min fritid? Jo nu ska jag berätta vad jag håller på med på fritiden och varför.

Vad
Jag lägger ned en hel del tid på vårt bibelläsningsprogtram UTMANINGEN 2017-18 där vi läser Gamla Testamentet på två år. Jag skriver en tanke till dagens kapitel från varenda kapitel i hela Gamla Testamentet. Dessutom försöker jag få så många som möjligt att vara med i UTMANINGEN.

Varför
Jo jag är bekymrad att vi läser så lite i Bibeln nu för tiden. För några generationer sedan var det många som berördes av läsartraditionen. Man läste Bibeln ute i stugorna och var man än befann sig.
Så är det inte inte idag. Kristna läser inte Bibeln speciellt mycket idag. Detta gäller kanske inte just dig som läser det här, men det gäller de flesta andra.

Varför är det så viktigt? Varför går jag upp mitt i natten för att skicka ett mejl med dagens tanke till alla som anmält sig?

Jag har väldigt många skäl till det. Här kommer några få:

1/ Jesus säger att den Helige Ande ska påminna oss om allt vad Jesus sagt. Men hur ska den Helige Ande kunna påminna oss om något vi inte läst?

2/ Jesus säger att den som förblir i Hans ord verkligen är Hans lärjungar (Joh 8;31). Det betyder att den som inte förblir i Hans ord är verkligen inte Hans lärjunge.

3/ Bibeln säger att vi blir delaktiga av gudomlig natur genom att ta del av Guds löften (2 Pet 1:4). Så vad händer om vi inte tar del av Guds löften?

4/ Bibeln säger att den är salig och att det går den väl som läser Guds Ord dag och natt (Psalm 1). Finns det några saliga kristna nu för tiden?

5/ Då man blir soldat i Frälsningsarmén lovar man bland mycket annat att ha Guds rikes värderingar som måttstock för sitt liv, och inte styras av världens värderingar. Men hur ska man kunna styras av Guds rikes värderingar om man bara matar sig själv med världens värderingar?

Jag har många fler skäl till att lägga så mycket tid på UTMANINGEN, men nu kanske du börjar förstå varför jag tycker det är viktigt.

Så, känner du någon som inte är med i UTMANINGEN så kanske du borde fråga den om han eller hon inte ska anmäla sig. Idag är en bra dag att börja för idag börjar vi med en ny bibelbok: Andra Moseboken.

Man behöver bara skriva ett mejl till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN, så får man ett ett mejl varje morgon som ger energi att läsa dagens kapitel.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky



1 kommentar:

Gerd sa...

Hei!
Jeg blir treffet av det du sier her.Jeg har ikke meldt meg men følger planen like vel.
Eller er jeg på feil plan?
Jeg får i hvert fall med meg Bibellesing både fra GT og NT hver dag.
Håper du opplever Guds velsignelse hver eneste natt når du står opp og skriver kommentarer.De ser jeg ikke noe til,og det er vel for at jeg ikke er påmeldt men har sniket meg inn og leser likevel.❤️