3 sep. 2017

Tidig söndagsmorgon i Sverige

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. Den här veckan har det handlat mycket om att packa upp flyttkartonger. Bland annat har vi packat upp böcker och placerat dem i bokstavsordning i hyllorna.

Böcker är för tunga för de stora flyttkartongerna. I stället packar vi böcker i banankartonger. Sista veckan i Norge la jag en del tid på att åka runt i livsmedelsaffärerna i Moss för att tigga tomma banankartonger på Kiwi, Rema1000 och Coop. 

Efterhand som banankartongerna packades upp åkte jag bort till återvinningsstationen, bröt sönder banankartongerna och pressade in dem i den smala öppningen på de gröna containerna.

Vet du hur många banankartonger det går in i en liten Volvo V60? Det vet jag! Jag vet däremot inte hur många gånger jag fyllde bilen med banankartonger.

Jo, det gick in 17 kartonger i bilen!!

Jag kan tänka mig att grannarna undrade. Dom höjde säkert på ögonbrynen då dom såg mig bära ut den ena tomma banankartongen efter den andra, och döm undrade säkert vad det var för konstiga människor som äter så mycket bananer. Tänk att dom kan äta innehållet i 17 banankartonger på en enda dag!?

I torsdags gjorde vi vår sista dag av vår anställning i Norge. Vår första dag som "pensionärer" startade vi en Bibelhelg på Frälsningsarmén i Södertälje. Första samlingen var på fredagskvällen. På lördagen hade vi bibelstudier och idag söndag har vi avslutningsmötet för helgen. Vi börjar klockan 11. Välkommen om du finns i närheten.

Skillnaden mellan att arbeta och att vara pensionär verkar inte vara så stor. Men vi kommer i varje fall inte att ha bibelhelger varje helg. Vi tänker nog ta ledigt då och då emellanåt. Men nu stundar en ny vecka och jag ber att det ska bli en välsignad vecka för dig.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: