19 nov. 2017

Tidig söndagsmorgon den 19 november

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndagsmorgon igen och snart är vi på väg till Stockholm. Den här helgen är Rut och jag engagerade i en Bibelhelg på Templet i Stockholm.

Det är på Templet som Rut och jag är soldater, även om vi nästan aldrig är där. Då vi flyttade till Norge för drygt fyra år sedan, var det meningen att vi skulle vara där i två år, så vi flyttade aldrig vårt soldatskap till Norge. Men de två åren blev fyra och då vi äntligen flyttade hem till Sverige, blev det inte till Stockholm, utan till Västerås.

Igår (lördag) hade vi bibelstudier och idag avslutas Bibelhelgen med gudstjänst. På gudstjänsten blir det soldatinvigning, hornmusikkåren spelar, sångarna sjunger och predikan på temat "Då slutade oljan att rinna...". Texten är hämtat från 2 Kungaboken 4:1-7, och handlar om en änka efter en profetlärjunge som kommer till Elisa med sitt problem. Kvinnans man hade haft en skuld och nu kom fordringsägarna och krävde att få hennes söner som slavar för att betala skulden. Men predikan kommer inte att sluta med "Då slutade oljan att rinna...", den kommer mer att handla om förutsättningarna för att oljan ska börja rinna igen. Oljan är ofta en bild på den Helige Ande i Bibeln.

Om du läser detta tidigt och finns i närheten kanske du hinner till Templet i tid för gudstjänsten. Den börjar klockan 11 och Templet ligger på Östermalmsgatan 69. Jag tror till och med att det blir kaffe efter gudstjänsten.

Under veckan har jag också fått mig ett par nya terminalglasögon. Det gör att jag ser bättre vad det är jag skriver tidigt varje morgon på rupeba.se. Förhoppningsvis kommer de nya glasögonen att minska antalet felstavningar  i framtiden.

Vi får se hur det blir med det, men nu vill jag slutligen önska dig en välsignad ny vecka. Nästa helg har Rut och jag en Bibelhelg i Trollhättan, så om du finns i närheten....

/Peter Baronowsky

Inga kommentarer: