21 maj 2018

Vi står mitt i ett experiment som har utförts på barn

- Johan Hakelius i Expressen -
För 15 år sedan delade föräldrar historier om barnens ätvanor. De var vegetarianer, eller veganer, eller något annat ännu mer komplicerat. Den som bara åt i största allmänhet, hade inte mycket att komma med. Nu är det könsidentitet och sexuell läggning som gäller. Historierna samlas på hög som småmynt i en gammal askkopp: fler och fler, men för krångliga att bära med sig. ”Min ena dotter är en polyamorös, asexuell, lesbisk transperson, min andra är bara pansexuell.”

En del berättar med ett roat leende. Andra med en uppgiven suck. Vissa med stolt normkritiskt anslag. Ett fåtal vågar visa lite oro.

Det är ju inget konstigt med det här. Inget konstigt i den meningen att de som är kring 20 nu är den första generationen som redan på dagis – jag vet att ni vill kalla det förskola – kan ha haft fröknar – jag vet att ni vill kallas pedagoger – som var rejält utbildade i kön som social konstruktion. Och så fortsatte det för den här generationen, genom stadium efter stadium....

Detta kanske är en utomordentlig utveckling, som befriat en hel generation från könsrollernas ok. Visserligen läser vi gång på gång om den växande psykiska ohälsan bland de unga. Man kan ju tycka att friheten att välja kön, eller inte välja något kön alls, i stället borde ha lett till en explosion av psykiskt välmående. Men vad vet man.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: